maanantai 10. heinäkuuta 2017

Wien

Lomapostaus jatkuu...

Jotta pääset "mukaan" matkalle, niin käyhän lukasemassa tämä ensimmäinen postaus, tästä KLIK

Matka jatkui Bratislavasta kohti Wieniä, matkaa oli vain 80 kilometriä.

Oltiin varattu kolme ensimmäistä yötä etukäteen, muut majoitukset varattiin paikan päällä.

Wienissä huoneena oli sviittiin, jossa kaksi isoa makuuhuonetta, keittiö ja kaksi kylpyhuonetta. Sisäänkäynti oli vaikuttava.

Kun matkatavarat oli viety huoneisiin, niin lähdettiin autolla katsomaan Hundertwasserhausia.

Hundertwasserhaus on vuosina 1983–1986 rakennettu, taiteilija ja arkkitehti Friedensreich Hundertwasserin suunnittelema persoonallinen asuinkerrostalo Wienissä. Yhdeksi Itävallan pääkaupungin maamerkeistä muodostunut rakennus sijaitsee Wienin 3. kaupunginosassa osoitteissa Kegelgasse 34-38 ja Löwengasse 41-43.
Hundertwasser oli modernin arkkitehtuurin teräväsanainen kriitikko. Hänen mukaansa koti oli ihmisen "kolmas iho" varsinaisen ihon ja vaatteiden jälkeen, ja sen tuli mukautua elämään ja uudistua ihmisen mukana. Sen sijaan "viivoittimella murhattu" moderni arkkitehtuuri tukahduttaa ihmisen luovuuden. Hundertwasser sai ainutlaatuisen tilaisuuden toteuttaa persoonallisia ideoitaan, kun Wienin kaupunki antoi hänen suunniteltavakseen suuren tontin aivan keskustassa. Hän ei ottanut suunnittelustaan maksua, koska halusi näin estää "jonkin ruman" rakentamisen samalle paikalle.
Hundertwasserhaus sisältää 52 huoneistoa, neljä toimistoa sekä 16 yksityistä ja kolme yhteistä terassia, jotka ovat kaikki pohjapiirustuksiltaan erilaisia. Talon huoneet ovat eri muotoisia kuten kolmi- ja vinokulmaisia, sen lattiat ja käytävät ovat epätasaisia ja käyriä. Rakennuksen ulkoseinässä eri huoneistot on maalattu eri väreillä, ja asukkailla on "ikkunaoikeus" eli lupa koristella talon julkisivua niin pitkälle kuin he omasta ikkunastaan ylettyvät. Rakennuksen katolla on multaa ja siellä kasvaa ruohoa, lisäksi talossa on yhteensä 250 puuta ja pensasta; Hundertwasser halusi antaa puille ja pensaille takaisin sen tilan, joka niiltä oli viety kun tontti rakennettiin. Lisäksi paikalla aiemmin sijainneesta talosta on jätetty yksi kulma osaksi Hundertwasserhausia, jotta kummitukset voisivat muuttaa vanhasta talosta uuteen.
Hundertwasserhaus on Wienin kaupungin vuokratalo. ( Lähde:Wikipedia)

Tytöt vietiin sitten  tivoliin ja lähdettiin Ilmarin kanssa kierteleen paikkoja.

Majoituspaikan lähellä oli pitkä tori, joka sisälsi  erilaisia ruokapaikkoja ja mentiin sinne syömään, vatsa kurni jo sen verran.

Syönnin päälle kierreltiin vähän aikaa kaupunkia jalan ja sen jälkeen mentiin vähäksi aikaa majapaikkaan lepämään.
 Illalla  haettiin tytöt  tivolista metrolla. Metro asema oli ihan kävelymatkan päässä. Tivolissa hyppättiin kaikki ekana maailmapyörän pyörteisiin.

Romanttisen illallisen voit nauttia esim. numero 5 vaunussa. Ei kyllä hajuakaan mitä lysti maksaa? Laitteisiin yleensä maksoi 3-5 euroa/henkilö.

Sitten mentiin koko poppoo näihin keinuihin, jotka nousivat 95 metrin korkeuteen. Sieltä oli kyllä huikeat maisemat. Yhdessä välissä tuli vain mieleen, että mitenkähän ohuet ketjut kestää pyörimistä.

Lopuksi käytiin Oonan kanssa kahdestaan 95 metrin vapaa pudotuksessa. Siinä ei kyllä pahemmin ehtinyt jännittämään, kun muutamassa sekunnissa oli ohi. Otti kyllä kivasti vatsanpohjasta :)

Seuraavana aamuna hyppättiin  Wienin city tour bussiin ja käytiin nähtävyydet läpi. City tour neljälle henkilölle maksoi n.40 euroa.

Aina missä tanko, niin siellä myös Oona keikkumassa :)

City Tourin jälkeen hypättiin autoon ja ajoimme seuraavaan maahaan Sloveniaan. Matkaa Wienistä oli n.350kilometriä.

Reilun parin tunnin päästä olimme Slovenian pääkaupungissa Ljubljanassa. Matka taittui nopsaa moottoritietä pitkin.

Nähdäänpä Ljubljanassa :)

1. TUo teidän matka on ollut ihan mieletön. Viime kesänä ihasteltiin tuota Wieniä ja katsomista jäi vielä uudenkin reissun verran. Nyt meidän Itävallan isäntäperhe tulee muutaman yön päästä tänne meille <3

1. Oli kyllä huippu reissu ja paljon tuli taas nähtyä. Ihanaa kun saatte kaukaisia vieraita. Toivottavasti sää suosii ja ei olisi kauheasti sääskiä, että tulevat toistekki :)

2. onpa erikoisen näköinen kerrostalo.
    Tätä juttua sekä edellistä tuun uudelleen lukemaan, nyt syömään ja kyläilemään....iltateelle.

1. Joo, oli kyllä erikoisen näköinen kerrostalo :) Tervetuloa lukemaan, matkapostaukset jatkuu muutaman päivän .)

3. Vautsi, mitä paikkoja olette nähneet ja ihana tuo Oona, ko tangoissa heti temppuilemassa <3

1. Paljon tuli nähtyä ja kyllä tuo matkailu on vain kivaa :) Välillä kiva vaihtaa maisemia. Aina kun on tanko, niin Oona on kyllä heti keikkumassa. Tänään neiti sai pihalle myös tangon ja ihan tohkeissaan. Nyt alkaa kovat harjoittelut syyskuun Pm-kisoihin. Uusi ohjelma ja uusi musiikki.