tiistai 13. syyskuuta 2016

Lomareissu osa 4 eli viimeistä viedään !!!

Lomareissu postaus vetelee viimeisiään ja nyt matka jatkui kohti Marokkoa.

Tästä pääset aikaisempiin postauksiin, että pysyt vähän ns."kartalla", että mistä lähdettiin liikkeelle eli:

Lomareissu osa 1KLIK

Lomareissu osa 2. KLIK

Lomareissu osa 3. KLIK

Marokko, Tanger

Vajaan kahden tunnin lauttamatka oli takana ja sitten hypättiin satamasta suoraan taksiin.

Otin taksista kuvan, kun edessä olevassa taksissa istui neljä miestä takana ja  kaksi edessä pelkääjän paikalla eli ei ollut niin justiinsa :). Taksit oli tällaisia vaaleita vanhoja mersuja, joihin ajokilometriä oli kertynyt jo aika määrä.

Aluksi meän hotellia ei meinannut taksikuski löytää millään, kuskimme kysyi yhdeltä paikalliselta mieheltä osoitetta  ja hän lupasi viedä meidät hotelliin. Käveltiin n. 10 minuuttia laukkujen kanssa kapeata ja pitkää mäkeä, melkein +40 asteen helteessä ja epätoivo jo iski että onkohan meillä hotellia ollenkaan? Päätettiin ottaa toinen taksi ja tämä mies neuvoi taksikuskille hotellin paikan. Vihdoin ja viimein se sitten löytyi!!!

Majoitumme 55m2 huoneistoon, jossa oli kaksi makuuhuonetta, olohuone, keittiö ja kylpyhuone. Meidän makuuhuoneessa oli tällainen oikein kunnon prinsessakatos kattokruunuineen. Marokkolaiseen tyyliin.

Kun olimme hotelliin kirjautuneet, niin päätettiin lähteä etsimään ruokapaikkaa. Hotelli edustalla meitä odotti tämä sama paikallinen mies, joka oli antanut tälle meän toiselle taksille hotellin osoitteen. Hän tuli iloisesti meitä tervehtimään ja sanoi: " Hyvä olemme päässeet perille ". Kysyimme häneltä hyvää paikallista ruokapaikkaa ja hän lupasi meidät ohjata sinne. Saimmekin hänestä sitten kahdeksi päiväksi ns. matkaoppaan. Hän vei meitä sellaisiin paikkoihin, mihin ei ite oltais edes hoksanneet mennä, hyvä niin :)

Kävellessämme matkan varrella tuli vastaan yli 800 vuotta vanha puu, jonka runko oli osaksi maalattu.

Paikoin kadut olivat hyvinki kapeita ja ihmisiä oli paljon.

Kadun varsilla ihmiset myivät käsitöitä, ruokaa, hedelmiä yms.

+40 asteen helle otti voimille.

Esimmäinen  ruokapaikkamme, jossa välittyi marokkolainen henki kaakeleissa ja väreissä.

Uunituore leipä upposi meille kaikille, mutta me aikuiset söimme sitten oliivit ja tuliset kastikkeet.

Sitten tuli tällainen riisi kana "juttu", joka maistui kaneelille ja tomusokerille sekä alla oli salaattia. Tämä ei saanut meiltä kauhesti pisteitä. Oli kuitenkin se periaate, että kaikkia pitää ainakin vähän maistaa.

Riisikana ruukku porkkanoilla ja muilla kasviksilla.

Syömisen jälkeen lähdettiin kierteleen kaupunkia ja mentiin välillä hyvinki kapeista kujista.

Paikallinen leivän paistaja, työolot eivät olleet kaksiset.

Ompelijan 3m2  työhuone

Oona ja mie kokeiltiin käärmettä kaulassa

Käytiin myös yhdessä perheessä, jossa perheen äiti teki meille kaikille Henna tatuoinnit.

Sitten päivällä hyppäsimme taksin kyytiin ja lähdimme pienelle ajelulle. Kerroimme opaalle, että tytöt haluavat ratsastaa kamelilla.

Matkan varrella pysähdyimme katsomaan hienoja autoja, jotka kuuluivat Marokon sheikille. Ilmari kertoi meidän oppaalle, että on kiinnostunut vanhoista autoista ja omistaa pari sellaista. Joten hän vei meidät varmaan senkin takia tähän paikkaan.

Tästä oli ihan pakko ottaa kuva. Juoksija tuulipuku päällä +40 asteen helteessä. Kuuleman hyvä laihdutus keino. Mulla tuli jo tuskan hiki, pelkästä ajatuksestakin.

Paluu matkalla käytiin vielä katsomassa Grotte D Hercule. Tytöt eivät jaksaneet, vaan jäivät odottelemaan taksiin.

Pitkä päivä ja +42 asteen helle sai meät palaamaan takaisin hotelliin. Pienet iltapäivä nokoset ja suihkussa käynti, niin oltiin taas kuin uusia ihmisiä.

Ja vielä kun saatiin ruokaa nassuun, niin kaikki oli paremmin kuin hyvin ja oltiin valmiina...

Uuteen päivään...

Oltiin oppaan kanssa sovittu, että nähdään aamulla kymmeneltä aamupalan jälkeen ja hän lähtee näyttään meille lisää paikkoja. Samalla oltiin myös sovittu taksi kuskin kanssa, että hakee meidät yhden maissa ja vie meät uimarannalle.

Aamusta ihmiset olivat tulleet myymään mm:ssa vihanneksia, juureksia ja hedelmiä.

Käytiin myös kalatorilla. Olin yllättynyt kun ei haissu yhtään kala.

Tytöt ostivat itelleen laukut ja lompakot, joita kanto koko matkan meidän ns. opas :)

Käsin tehtyjä kameleita nahasta. Ostettiin yksi muistoksi, maksoivat 2 euroa kappale.

Yleensä miehet tekivät käsitöitä.

Paikallinen lamppu kauppias :)

Oppaalle vielä kiitokset ja matka jatkui takaisin hotellille. Käytiin nopeasti hakemassa uimakamppeet ja suuntana ranta.

Annettiin oppaalle n.60 euroa kahden päivän opastuksesta ja taksikuskille saman verran. Ei varmaan näin paljon oltais nähty kahden päivän aikana, jos tätä opasta ei olisi ollut. Oli kuitenkin ihan huoleton " Veikko".

Uimarannalla oli sulassa sovussa kamelit, jalkapallon pelaajat ja me auringon ottajat.

Uimarannalla oli tosi paljon porukkaa ja suurin osa oli miehiä.

Pari tuntia oltiin rannalla ja taksi tuli sovitetusti meidät hakemaan sieltä. Hotelliin mentäessä poliisit pysäytti meidät. Marokon kuningas oli kaupungissa ja hänen saattuensa meni just siitä meän ohi. Kuninkaalla oli kesäasunto täällä.

Hotelliin kun päästiin, niin otettiin pienet levot ja käytiin suihkussa. Viimeiseksi illaksi oltiin tilattu meidän hotellin yläkertaan, paviljonkiin illallinen.

Aluksi söimme kanasalaatin

Sitten söimme grillivartaita ja ranskalaisia

Lopuksi kokki toi meille teetä, joka maistui mintulle.

Aurinkoinen sää alkoi näkymään jo ihollakin illalla, Ilmari oli yhtä punainen kuin salami makkara :)

Päivä ottanut ja "kivasti" tuonut rypyt esille, muuten...vaikea ottaa selfietä, ettei silmät ole kierossa, heh :)

Tässä ollaan menossa linja-autolla kohti lauttaa ja tytöitten uudet hienot laukut.

Lautta matkalla saattaa nähdä vilauksen valaista, mutta me ei niitä tällä kertaa nähty.

Kuun päästiin takaisin Espanjaan, niin lähdettiin ajamaan viimeistä yöpymis paikkaa joka sijaitsi lähellä Malagan lentokenttää. Sitä enne käytiin Ikeassa syömässä lihapullat ja huvikseen puhuttiin Ruotsia :)

Viimeinen yö vietettiin tässä Barlovento nimisessä huoneistossa. Jouduttiin n. puol tuntia odottamaan ulkona, että omistaja tuli antamaan meille avaimen.

Lentomatka Malagasta Helsinkiin kesti n. 4 tuntia ja 50 minuuttia. Suurin osa ajasta tuliki nukuttua. Vielä oli pitkä matka istua autossa. Nimittäin lähdettiin heti Helsingistä ajelemaan omalla autolla Tornioon. Oltiin yöllä perillä ja tytöillä vielä alkoi kesäloman jälkeen heti koulu eli arki koitti tytöillä suoraan.

10 päivän lomareissu meni hyvin, kunnes tultiin kotiin...

Tytöt ehtivät koulussa olla sen eka päivä, torstain ja perjantaina  tulimme kaikki kipeäksi. Perjantaina läksimme lääkäriin, ettei vain ole salmonellaa. Maanantaina saimme tulokset, eli olimme saanet kampylopakteerin, joka on ruokamyrkytys. Epäilimme, että olisiko tullut kanasalaatista, koska kaikki söimme sitä. Oireet ovat yksilöllisiä. Tytöillä oireet menivät ohi muutamassa päivässä eli olivat jo tiistaina koulussa takaisin. Ilmarilla meni myös oireet viikossa ohi, mutta mie sain kärsiä pitempään. Mulla kesti oireet melkein kaksi viikkoa ja vieläkään en ole fyysisesti siinä kunnossa missä olen ollut. Eilen jouduin kesken kaiken lähtemään Body Pump tunnilta, kun tuli niin voimaton ja huono olo yhtäkkiä.

Ihana loma oli ja kivoja muistoja taas takataskussa, mutta kanaa varmaan tulee nyt vältettyä lomareissuilla :)

Seuraavaksi on sitten luvassa se lupaamani arvonta postaus, joten olkaahan kuulolla!!!

1. Ihania :) Täällä sataa ja tullee niin hyvin piristävää selata lämpimiä reissukuvia!

1. Joo, näitä kun selailee niin tekee mieli lähteä reissuun :) Onneksi raha ei kasva puussa ja taas pitää säästää kovasti, että pääsee taas uudelle matkalle. Täällä varmaan kans tulee kohta vettä kaatamalla :(

2. Oi että vaikuttaa niin mukavalet teän reissu. Hienot kuvat, mutta harmi vaan kun kipeäksi tulee, kun kotia saapuu.

1. Joo kiva matka oli ja paljon nähtiin. Me olhaan semmoisia matkustajia, ettei pahemmin yhessä paikassa pysytä :). Ikävä bakteeri kyllä oli, mutta onneksi jo voiton puolella. Yrittänyt vähän käydä kävelemässä, ettei kunto ihan laske.