maanantai 20. heinäkuuta 2015

Lomareissu jatkuu, 3 maata.

Reissu postaus jatkuu, edellisestä onki aikaa ja lupasin jatkoa postaukseen :) Riikassahan vietettiin kaksi yötä ja siitä matka jatkui mielenkiintoiseen kohteeseen.

Kohde on sisälletty "Lonely planet" vuosikirjaan "Best in travel 2011"

Neuvostoajan salainen bunkkeri Ligatnessa.Ligatnen kuntoutumiskeskuksessa 9 m syvyydessä maan alla sijaitsee salainen bunkkeri,joka vaati myös vähän vaatetusta. Ennen opas kierrosta neuvottiin, että kannattaa laittaa vaatetta päälle, koska maan alla on viileä. Neiti kietoutui heti lämpimään vilttiin, joita oli siellä turisteille tarjolla.Kierros kesti melkein kaksi tuntia.

Oppaana toimi huumorimies ja Ilmari meillä oli niin kateellinen oppaan "reisiharjoista", että oli pakko päässä kuvaan :)

Bunkkerissa oli monta eri huonetta ja yksi oli radiohuone, jossa mm:ssa "salakuunneltiin".
Huoneessa oli viisi miestä ympäri vuorokauden töissä ja odottivat 9 vuotta, että punainen valo syttyy napissa, joka on merkki siitä että ydinsota on syttynyt.Kuvitelkaa, 9 vuotta pienessä 10m2 huoneessa ja päivystää yhtä nappulaa...jos punainen valo syttyy ja tulee ydinsota.

Kaasunaamarit odottivat valmiina pöydillä.

Matka jatkui autolla kohti Palangaa ja illalla oltiin perillä.

Majoutettiin pariksi yöksi hotelli Taurukseen ja kun oltiin laukut viety huoneeseen, niin suuntana ranta.Kaksi yötä aamupaloineen maksoi kolmelta hengeltä n.90€.

Ranta olikin ihan mieletön ja ihana auringon lasku oli meitä vastassa.Päätettiin heti, että aamusta heti rannalle jos sää suosii.

Harmikseen ilmat ei meitä aamullakaan suosineet, joten uimaan ei päästy.Käytiin vain kävelemässä rannalla.
Ilmari kävi reissulla parina aamuna lenkillä ko mie ja Oona nukuimme. Lenkillä oli nähnyt hienon rakennuksen, joten päätimme päivällä lähteä siellä käymään ja katsomassa mikä rakennus se oli.

Rakennus on Meripihkamuseo.Istutukset yms. oli laitettu vimpan päälle. Museossa myytiin eri tuotteita meripihkasta ja hinnat isoimmissa koruissa oli kyllä päätä huimaavia.Tyttö osti pienen siilin sieltä muistoksi.

Illalla suunnistettiin rantakaduille, jossa olikin paljon ihmisiä liikkeillä. Rantakadulla oli eri tivolilaitteita, ruoka ja tavarakojuja. Neiti innostui vähän taas tankoileen :) Nyt testauksessa lyhtypylväs.

Eikä yhtään pelota, vaikka käärme kaulassa.Äidillä olis kyllä hymy hyytynyt.

Käytiin mm:ssa 7D-elokuvassa. Neiti kävi kaikki eri elokuvat läpi mitä oli, en tiä oliko sitten mitään eroa? Rantakaduilla vierähtikin useampi tunti ja uni maistuikin kaikille illalla myöhään.

Palangasta käytiin myös Kuurin Kynkäällä autolla, Lautta matka ei kestänyt kuin 10 minuuttia.

Yksi nähtävyys oli upeat hiekkadyynit. Tuuleskeli sen verran, että neuletakki oli tarpeen.
Autolla ajettiin ristiin rastiin ja katseltiin hienoja maisemia.

Seuraavan aamuna lähdettiin ajeleen nokka kohti Latviaa, Jurmalaa.

Juttua tuli taas mukavasti, joten palataanpas tässä taas matkapostauksen merkeissä :)

Kiva, jos jaksoit lukea :)

Päivi S

1. Mielenkiintosia paikkoja olette käyneet katsastamassa, eipä ole tuolla tullut käytyä.
    Ja aivan mieletön tuo hiekkaranta, harmi, kun että päässeet uimaan!

1. Tuo bunkkeri olli kylä mielenkiintoinen, eipä tuotakaan ole tiennyt ko vasta nyt ko kävi. Joo, harmi oli kyllä ettei päästy uimaan ko monta upeaa rantaa oli loman aikana. Siellä yhtä viileät kelit ko täällä samaan aikaan oli :( Kylpylään sentään päästiin ja siitä tulee seuraavan kerran päivitystä....tai oikeastaan vesipuistosta :)