sunnuntai 23. heinäkuuta 2017

Matka jatkuu...

Sloavakia ja Wien jätetty taakse.

Tästä voit klikata edellisiin matkapostauksiin Slovakia KLIK ja Wien KLIK.

Tästä on tulossa nyt vähän pitempi postaus kuin aikaisemmin, otin nyt mukaan kaksi maata eli kunnon kuva tulva luvassa.

Nyt matka jatkui kohti Slovenian pääkaupunkia Ljubljanaa. Majoiduttiin tähän Jelen hotelliin, joka ei kyllä ollut kummoinen. Vaatimaton huone ja aamupala.

Laukut heitettiin hotelliin ja lähdettiin perinteisesti kierteleen kaupunkia.

Vatsa kurni jo sen verran, että mentiin ravintolaan syömää. Muut sai kyllä vatsansa täyteen, mutta minun tilaamani keitto ei ollut ihan sitä mitä odotin eli oli enemmän tällainen salaattikeitto :)...olihan tämäkin kokemus.

Käytiin opastetulla kierroksella ja välillä ei jaksanut ihan kaikkea edes kuunnella, liian yksityiskohtaisesti selosti historiaa. Kierros kesti n. 45 minuuttia.

Kierroksella tutustuttiin kaupungin vanhimpaan ravintolaan, jossa tarjottiin paikallista kuivakakkua. Maku ei ollut ainakaan meikäläisen mieleen.

Makkara oli kyllä ihan hyvää ja se menikin kaikilta alas.

Kierrätykseen oli hienosti  panostettu, iso peukku täältä :)

Rakkauden silta <3 Näitä tuntuu näkevän joka maassa ja kaupungissa. Olipa muutama tuttikin sinne pujahtanut.

Mentiin  myös vaijerihissillä ylös.

Torilta  sai ostaa lasipulloon maitoa. Näitä näin myös siskon luona kun kävin ruotsin puolella kaupassa. Suomessa en ole näihin törmännyt?

Aamulla matka taas jatkui...

Kohti  Slovenian Blediä. Matkaa oli n. 60 kilometriä Slovenian pääkaupungista Ljubljanasta. Majouduttiin tähän alppityyliseen hotelliin.

S isällä oli pieni uima-allas  ja tähän oli kyllä kiva pulahtaa, kun ulkona näytti mittari lähemmäs + 40 astetta. Allas oli n. 7 metriä pitkä ja mie kävin illalla uimassa vajaan kilometrin eli aika montaa mutkaa tuli tehtyä. Kävin sitä ennen tutustumassa hotellin punttisaliin, joka oli kyllä vaatimaton eli kunnon mielikuvitusta ja erilaisia variaatioita sai käyttää  liikkeissä :). No, hiki tuli pelkästä sormen liikuttelusta, kun illalla tuli ukkonen.

Vuokrattiin vene ja meän lisäksi tuli vain toinen pariskunta kyytiin mukaan.

Toisella kuskilla olikin vene ihan täynnä eli sai soutaja siinä pikkasen enemmän tehä töitä.

Vene vei meidät saaressa olevaan kirkkoon.

Kun pääsimme saarelle, niin oli alkamassa hääseremonia.

Reilu puoli tuntia tutustuimme saareen ja vene lähti takaisin.

Vesi oli älyttömän puhdasta ja kirkasta.

Reitin varrella oli myös uimaranta. Tarkoitus, että tytöt voivat mennä sinne uimaan, jos vain sää suosii. Nimittäin sen verran oli  tummat pilvet taivaalla.

Matkan varrella oli kivan näköinen ruokapaikka ja päätimme mennä sinne sitten syömään.

Sieltähän se sade tuli  ja alkoi myös ukkostamaan sen verran, että heti ruokailun jälkeen juoksimme autolle.

Auton sisäpuolelta otin tämän hauskan kuvan. Rannalla oli paljon kiinalaisia sateenvarjojen kanssa.

Lähdimme kierteleen vielä autolla  Blediä.

Tiet välillä oli hyvinki kapeita.

Bled  oli minusta kivan pieni  siisti kylä, täällä olisi voinut olla pitempäänki... matka jatkui...

Seuraavana aamuna jatkoimme aikaisin aamupalan jälkeen matkaa ja tytöt jatkoivat autossa vielä unia.

Matka jatkui kohti Kroatian pääkaupunkia Zagrebia.

Matkan varrella poikkesimme isoon kauppakeskukseen. Lämpötila ulkona +43 astetta eli ei ihan ostoskeli ilma :)

Pihalta bongattu betoni juttuja.

Parin tunni shoppailu reissun jälkeen majoiduttiin.

Oona oli valinnut huoneiston, kuuleman äiskä vois tykätä ja kyllähän tämä kelpas :) Siisti ja valoisa huoneisto.
Sijantihan oli myös huippu eli  näkymä ikkunasta oli keskustan torille.

Tytöt löysivät ostoskeskuksesta mm:ssa samanlaiset keltaiset puserot ja kävivät myös niin kivasti sisustukseenki, että oli pakko räpsässä kuva.

Torin suunnalta otettu kuva. Neljännessä kerroksessa oli meidän huoneisto.

Majapaikan rappuskäytävällä oli kiva paikka ottaa kuvia. Ihanat vanhat ikkunat, ikkunapenkit, koristeelliset kaiteet ja ajan henkeen sopiva maalaus seinässä. Lisää kuvia löydät täältä, kun leikkittiin "mallihommia"  KLIK.

Käytiin tutustumassa maailmaan lyhyempään raitiovaunulinjaan eli mentiin vaunulla ylös katsomaan nähtävyyksiä. Ylhäällä joka päivä perinteisesti klo.12.00 ammutaan tykin laukaus ja tottakait käytiin se kuuntelemassa. Pikkusen säikähdettiin kaikki pamausta eli yksi laukaus ja se oli hetkessä ohi.

Ylhäällä olin monen moista taidetta.

Missä tanko, niin pakkohan sitä on päässä testailemaan ettei vaan tule vieroitusoireita :)

Illalla laitettiin vähän fiinimpää päälle ja lähdettiin ulos syömään.

Samalla päivänsankarikin laittoi vähän parempaa ylle :)

Ruoka oli kyllä hyvää ja sitä oli riittämiin.

Aamupala kuului huoneiston hintaan ja aamupala syötiin tässä Mala Kavana nimisessä ruokapaikassa. Listasta sai valita mitä halusi syödä.

Ennen kuin jatkettiin matkaa, niin tytöt kävivät ostamassa tuliaisiksi luonnon kosmetikkaa.

Kroatia oli minusta aika kallis maa ja jotenkin valuutta Kuna sekoitti pään. No, tulipa ostettua  vaatteita joita luulin saaneeni edullisesti, mutta olivatki hintavampia mitä oletin. Pitää seuraavan kerran olla vähän tarkempi. No, lohdutin itseäni että ostan niin vähän vaatteita, että kerrankos se kirpaisee.

Nyt käyty neljässä eri maassa ja vielä kolmen maan postausta jäljellä, toivottavasti jaksat olla menossa mukana :)

( Jos tulee jotain kysymyksiä kohteista, niin vastaan niihin mielellään mitä osaan :) )

Ihanaa alkavaa viikkoa kaikille ja nyt luvattu ihania lämpimiä kelejä myös tännekkin.

Nautitaan siis vielä kesästä <3

1. Ihana ja mielenkiintonen postaus ja kiitos ko jaksat näitä meilekki
    näyttää, aikaahan nuo vievät:) Mukavan tuntunen reissu ja kerrassaan upea tuo yks hotellihuone!

Toivoma, että tullee lämpimiä ja aurinkoisia päiviä, mullaki toinen lomaviikko alkaa! :)

1. Kiitos Sari :) Joo, aikaahan näissä pitemmissä postauksissa menee...mutta samalla tulee itelläkin katottua paremmin läpi kuvat ja samalla muisteltua, että missä kaikessa sitä tulikaan käytyä :)
      Hotelluhuoneita oli kylla laidasta laitaan ja kallein ei aina välttämättä ollut se parhain tai halvin huonoin. Erot olivat kyllä aika suuretki.

Tänään täällä oli lämpöiset kelit ja siellä taisi olla koko suomen huippu lukemat tänään +24 astetta :). Maauimalassakaan ei ole tullut nyt käytyä, toivottavasti ilmat suosis, että ehtis sinnekkin. Ihanaa ja rentoa lomaa sinne <3

2. Ihania kuvia ja ihana sie <3 olet kyllä niin kaunotar.
    Rakastan keskieuroopan kaupunkeja. Mitä maata ja kaupunkia suosittelisit? Mulla ois lokakuussa loma ja haluttais jossain käydä.

1. Voi kiitos Nanni <3

Voi, on kyllä paljon ihania paikkoja. Rooma, Lontoo, Praha, Barcelona ym.ym. soitellaan ja jutellaan paremmin :)