perjantai 26. heinäkuuta 2019

Kesälomareissu

Kesäkuun alussa lähdettiin 2 viikon kesälomareissulle ja hyvä niin, koska muuten kesä olisi ollut ihan pilalla suomen kylmien kelien takia. Muutenkin tykkään, että loma pidetään kesän alussa ettei tarvitse koko kesää odotella lomalle pääsyä. Monesti kun tulee reissusta, niin kesä on tullut jo koti suomeenki. Kesäkin tuntuu näin pitemmältä, joka onki lempi vuodenaikani.

Onneksi nyt suomeenki saatiin vihdoin ja viimein kunnon hellelukemat :)

Oulu- Helsinki- Montenegro

Lento kesti n.reilu kolme tuntia ja sää oli aurinkoinen kun saavuttiin Montenegron lentokentälle. Eka yö oltiin Montenegrossa Kotorinlahdella ja pilvet olivat tosi alhaalla, joten aurinko ei pahemmin näyttäytynyt...mutta silti oli lämpöistä. Iso risteilylaiva oli ankkuroitunut ihan majapaikan lähettyville ja illalla olikin hieno näky, kun oli hämärää ja valot loisti moninkertaisena.
Aamupäivästä kävimme vuokra autolla ajelemassa, joka vuokrattiin jo lentokentältä pariksi viikoksi. Jos haluaa välttää turisti rysää, niin parempi kohteet käydä katsomassa iltapäivällä. Nimittäin aamupäivällä esim. kiinalaiset turistit nousevat laivasta katselemaan nähtävyyksiä ja kaupunki on silloin ihan tukossa sekä autojono on pitkä. Hinta taso Montenegrossa on alhaisempi kuin suomessa. Yksi yö maksoi hotellissa n.60e kahdelta hengeltä ja vatsan sai täyteen ravintolassa juomineen alle 40e.

" Kamera kannattaa olla valmiina, ettei missaa kauniita maisemia "

Montenegrosta lähdettiin ajelemaan kohti Albaniaa, maisemat oli kyllä upeat. Tiet olivat hyvässä kunnossa, jos ei valinnut navigaattorista nopeinta reittiä. Silloin kyllä saattoi olla tiet hyvinkin mutikkaita ja välillä ei ollut edes kaiteita, joten en kyllä suosittele korkeita paikkoja pelkäävälle välttämättä nopeinta reittiä. Itellä oli kyllä kämmenet ihan märkänä ja vatsanpohjassa kihelmöi.

Ostrogin luostari on Montenegron tärkein pyhiinvaelluskohde.

Matkan varrella käytiin mm:ssa Ostrogin luostarissa, joka oli rakennettu korkealle vuoren sisälle kallioon. Autolla ei päässyt ihan perille, joten kävelimme monta rappusta ylös ennen kuin olimme perillä. Hyvät kengät ja juomapullo kannattaa olla mukana,varsinkin jos aurinko porottaa. Itellä ei ollut kumpaakaan, vaan kevyillä ns. lipokkailla menin kivisiä rappusia ylös, jotka välillä oli pienen sateen jälkeen liukkaat.
Blue Eye oli myös yksi nähtäyys mitä käytiin katsomassa eli 50 metriä syvä lähde kirkaassa puhtaassa vedessä. Vehreässä vihreässä ympäristössä voi mm:ssa  bongata kauniita sinisiä perhoisia ja kuunnella heinäsirkkojen "laulua".

" Skootteri oiva menopeli, näin näkee ympäristöä paljon enemmän"
Albaniassa oltiin useammassa kaupungissa yötä... Durres, Gjirokaster, Sarande ja Shkoder ja hinta taso hotelleilla oli kahdelta hengeltä n. 35-50 euroa yö ja kaikkiin sisältyi myös aamupala, joka oli ihan kattava. Useamman yön oltiin Sarandessa, jossa näin mm:ssa lapsuudenkaveria Merjaa tyttöjensä kanssa , josta onkin aikaa reilu 30 vuotta kun ollaan viimeksi nähty. Oli kyllä huippua nähdä <3 .Skootteri vuokrattiin pariksi päiväksi ja näin näki paljon erilaisia paikkoja, joita ei olis varmaan muuten tullut nähtyksi.
Sarandesta mentiin laivalla Korfuun ja siellä oltiin pari yötä. Korfulta otettiin hotelli, jossa oli täyshoito. Vietettiin kirjaimellisesti 2 yötä hotellilla syöden, uiden ja aurinkoa ottaen eli kunnolla rentouduttiin. Täyshoito kahdelta hengeltä maksoi 150 euroa 2 yötä. Linja-autolla mentiin viimeisenä päivänä Korfun vanhaan kaupunkiin, jossa vietettiin useampi tunti. Korfussa oli vähän kalliimpi hinta taso mitä Albaniassa. Korfulta löysin myös pientä kotiin viemistä. Korfun vanhassa kaupungissa kannattaa ehdottomasti käydä ja ottaa vaikka jalkoihin kalapedikyyri eli Garra Rufa kalojen jalkahoito, jossa kalat poistaa kuolleen solukon jaloista. Tämän reilun puolen tunnin puhdistukseen jälkeen jalat on kuin vauvan peppu :)

Albaniassa oli tosi edullista myös syödä esim. kolmen lajin illallinen juomineen kahdelta hengeltä maksoi vajaa 60 euroa. Albaniassa kaksi henkeä selvisi hyvin 100 eurolla syömineen ja majoituksineen yhden päivän aikana eli jos haluaa edullisen reissun tehdä, niin ehdottomasti kannattaa matkustaa Albaniaan.

Sarandesta lähdettiin ajelemaan takaisin kohti Mentonegroa ja välillä oltiin yötä Albanian Shkoderissa ja viimeinen yö Montenegrossa, Tivatissa.

Plussaa matkalla oli edullinen hinta taso, ystävälliset auttavaiset ihmiset, hieno lomasää ja upeat maisemat <3...voiko kahden viikon lomalta enempää toivoa?

Jos tulee jotain kysyttävää reissusta, niin laitahan kommenttia blogin kommentti kenttään, instagramin tai s-postin kautta.

Ihanaa aurinkoista päivää sinne, täällä mittari näyttää jo +27 astetta ja kello on vasta 9.30 eli kuuma päivä tulossa, en valita .)

1. Olipa kiva ja mielenkiintoinen katsoa kuviasi, kiitos.

1. Kiva kun tykkäasit <3

Itellä vaan tulee matkakuume kun kuvia selaa :)

Ihania kesäisiä päiviä sinne. Täällä on tänään saanut nauttia ihanasta lämmöstä :)